lördag 20 februari 2010

Flattr Inget säljs men du kan köpa

Innan jag satte mig in i hur man kan få betalt på nätet.
Så sa jag att det inte var konsumenten som skulle berätta hur det skulle gå till. Nåt jag kanske ska käka upp iom att möjligheten att köpa något som ingen säljer dykt upp. Såg jämförelsen med gatumusikanter och deras sätt att få betalt. Men att för den delen kalla flattr för Beggr är inte rätt. Mer rätt är att kalla det för uppskattning, betalningsvilja, fairplay eller en ny möjlighet att "göra rätt för sig". Det är ingen som ser om du betalar eller "tjuvläser" eller tar ett program utan att betala för det. Det är inte heller någon som förväntar sig att få betalt för ingen säljer något. Möjligen något som saknas är ett bonus system kanske en flattr knapp för de som är bäst på att använda och tillföra ekonomi på flattr.


Flattr är inte lösningen

Det finns väl knappast någon som tror att flattr är lösningen på problemet mellan skapare och konsumenter. Att tjänsten är ett steg i rätt riktning. Som tillsammans med olika andra lösningar kan komma att förändra skapares möjligheter att leva på sin unika förmåga. Efter ha tittat närmare på hur det skulle vara möjligt att leva på en konstnärlig eller teknisk förmåga. Så går det att se att den nuvarande övertygelsen om hur det ska gå till inte är det minsta marknadsmässig eller sund. Det finns inte någon annan marknad eller "Ica" butik som istället för att sätta folk i kassorna och sälja saker anställer väktare som ska se till att ingen stjäl. Den butiken som försökte skulle gå i konkurs för vill man att folk ska köpa något så måste det säljas något. Så finns det bara folk i kassorna så behövs inte väktarna.


Fler sätt att faktiskt tjäna pengar på sin förmåga.
Skulle vara att sälja reklam plats i form av en TV-logga i musik videos. om musik industrin tillförde en reklam plats i det andra övre hörnet stor som en TV-logga. Så skulle varje musikvideo betala sig självt och inte ligga artistens ekonomi till last. Att det skulle vara varje annonsörs dröm att få 3-4 minuter reklam i tv för en spottstyver av vad en 30 sekunders reklamvideo kostar att tillverka som sen annonsören också måste betala för att få visad i tv. En 30 sekunders reklam snutt som ändå klipps bort av inspelnings programvaror kostar mellan 500k till 2miljoner att göra. En "TV-Logga" kostar nästan ingenting att framställa. Dvs mer till artisten att göra en bättre musik video för och ärligt talat så ser nog många hellre en bra musikvideo i pauserna än ICA Stig. Att göra så här skulle vara marknadsmässigt. För den annonsören som investerat i musik videon skulle göra allt för att den visades och vips så uppstår en sund konkurrens som gynnar konsumenten.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA




Att köpa en google annonsplats
kostar ca 70 öre per konsument klick.

Att låta musikvideo annonsörerna få betala 50 öre per musikvideo klick på youtube och liknande siter för en TV-logga reklam plats skulle generera upp till 2 billioner kronor om dagen i reklam intäkter till musik industrin och artister. Fördela intäkten ungefär så här: 20 öre till artisten. 20 öre i skatter. 10 öre för att framställa och utföra arbetet med att lägga en "Tv-Logga" på musik videos och vem blir störd av TV-Loggan idag? Topp artister kan ha flera olika annonsörer under tre minuter och generera mer pengar och rookie artister kan tex köpas reklam plats för i grupp. Med två billioner klick på musik videos per dag så finns det massor att tjäna på en så enkel lösning som gynnar konsumenten och med lite tur får vi en musik video i istället för reklam i pauserna. Gör samma sak med film och annonsörer skulle tjäna på om filmen fildelades.



Alla har väl sett Aftonbladets försök?
Att försöka sälja tidningar genom att erbjuda en DVD film till tidningen. Att national encycklopedin och fysiska DVD filmer är ointressanta för dagens internet medvetna konsumenter har gått Aftonbladet förbi helt som det verkar? Att bara hanteringen av dessa fysiska medier är en fruktansvärd extra kostnad som bara genererar en massa extra miljöförstörande logistik är lätt att förstå. Om tidningarna istället tänkt till och sålt eller erbjudit premmunanter på morgontidningarna en kod på en "skrap lott" till fredagstidningen. Som gjorde det möjligt att fritt välja en fredags film på tex Headweb, SF-Bio eller liknande tjänst så behövdes ingen miljöförstörande logistik. Om morgontidningarna erbjöd tjänsten till premunanter skulle det garanterat generera nya läsare. Med lite reklam för eller efter eller som tidigare nämnt i filmen så skulle extra kostnaden för tidningarna försvinna. Att erbjuda filmen från sin egen tidningssida skulle också dra uppmärksamheten till blaskornas egna annonser. Samtidigt som premunanterna skulle slippa få ett omslagspapper till all reklam som nu pressas in i blaskorna så tidningsutdelarna går på knäna och bara gör att premunanterna säger upp sina abbonemang istället.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA



Finns mängder med såna här lösningar man skulle kunna göra.
Att ingen gjort något visar väl varför branchen inte är marknadsmässig eller sund. För i en marknad så säljer man saker och alla andra som vill sälja saker ser till att det finns folk i kassorna. Inte ens ICA Stig hade kommit på tanken att anställa en väktare för att gripa och straffa de som är intresserade av Icas varor men inte kan handla i en affär utan kassaapparat. Att alla skulle gagna alla om media tillförde ekonomi till nätet genom sammarbete med streaming tjänster och kreaktörer skulle ha det lättare att få betalt måste vara enkelt att förstå? Att ingen ens tänkt på det förrens nu måste vara ett bevis på hur sjuk branschen är och hur långt ifrån sin egen marknad den är.

Flattr omnämnt i kinesisktidning
www.enet.com / 这个网站与文件分享没有关系,但是由于它是海盗湾成员 / googletranslated


Aktuellt från mig
Hatad Ratad Robbad
Socialstyrelsen gör inte sitt jobb!
Utan bostad utan hem




My esnips account
moons.music


Bloggar jag följde:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Svensson, Allians fritt.S Mer intressant Loke Jens.O Badlands Hyena Mina Moderatakarameller Fridholm.net

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
"Doing something else to forget the pain"

Inga kommentarer: