torsdag 30 april 2009

Skatteslöseriet

m00ns

@stillton
""Att gräva ner sig i en sån här sak kommer inte göra någon lycklig, minst av allt dig.""

Du vill med andra ord få koka sprit eller tvätta ifred för skatte betalarnas pengar. Det finns väl ingen andledning till att ljuga längre?

Du skriver "du" som om jag var en ensamstående mamma. Det är jag inte och jag tillhör inte de som drabbas av den här snedfördelningen längre. Trots det så slutar jag inte bry mig om andra människor. Om du är så egoistisk så du gör allt för att få dina extra kwh. På bekostnad av ensamstående mammor och pensionärer är det illa.

Sen kan du läsa tråden ordentligt. Så ser du att Stockholms 27 komuner tagit fram ett verktyg som inte kräver någon utredning utan några knapptryck. Den togs fram för att på ett enkelt sätt få fram vad som kan vara en skälig elförbrukningsnivå. Det är rent skamligt att endel är så egoitiska att de inte anser att lagar och regler ska följas. För att de ska få några extra kwh på bekostnad av nån som får det ännu sämre.

Förutom att det är ett oansvarigt och slösaktigt sätt att hantera mina och andras inbetalade skatt. När följa lagen skulle få ett stopp på slöseriet.

Vi hederliga skattebetalare vill att lagen följs iaf. Så inte en massa pengar försvinner ut i felaktigt utbetalda bidrag samtidigt som andra behövande drabbas.


Kostnadsfri och opartisk rådgivning
från 27 kommuner i Stockholmsregionen
www.energiradgivningen.se
-------------------------------------------------------------
stillton
För det första är jag själv ensamstående, och därmed enligt dig de som drabbas hårdast av denna snedfördelning, för det andra har jag inte mottagit en enda bidragskrona sen jag slutade få studiebidrag på gymnasiet.

kokar sprit gör jag dock för eget bruk, men inte för att lura staten, de får sitt gott och väl enbart på min stora vin och ölkonsumtion.

problemet med tråden du skapat är att du brett ut dig så mycket över ämnet att det blir omöjligt att bemöta dig, så fort man kommer med ett sakargument som står i strid med det du skrivit, så ignorerar du det för att angripa argumentet med en helt annan fråga. om jag visar på att flera personer i ett hushåll ger en högre elräkning så bemöter du det med "men, dom bryter ju mot lagen". jag antar att du är politiker, för osaklighet verkar du expert på.
----------------------------------------------------------------
m00ns

@stillton
Om du inte är en av vinnarna av den här snedfördelningen. Varför vill du då att det här skatte slöseriet ska få fortsätta?

Jag medger att jag ändrat mig lite under diskussionens gång. När jag faktiskt insåg att det här felet är än värre än jag trodde från början. Från början tänkte jag att den snedfördelningen gjorde att bara få personershushåll drabbades medans flerpersonershushåll tjänade på det.

Men så är det inte.
För det är så att använda en gräns, schablon, norm eller vad man nu vill kalla det. Inte bara är ett latgbrott. Den lösningen tar inte alls hänsyn till hur många timmar bidragstagaren tillbringar i hemmet alls. Och långt mycket fler slösas det skattepengar på.

Använda fasta tal för olika antal personer i en lägenhet utan att bry sig om ifall de tillbringar nån tid alls där gör att långt mycket fler får alldeles för mycket bidrag medans andra får alldeles för lite.

För klart att det blir riktigt fel om
1 person som är hemma 1 timme i veckan slösas lika mycket bidrag på som den som är hemma 24/7 och får alldeles för lite. Ett fruktansvärt slöseri på våra skattepengar nåt jag inte insåg från början.

Kostnadsfri och opartisk rådgivning
från 27 kommuner i Stockholmsregionen
www.energiradgivningen.se
---------------------------------------------------------

Läs hela här

Media om skatt
AMF kan påverka demonstrationståg
“Socialdemokraternas barn blev borgerliga företrädare”
Ledare: Slösa och skatta
Måste döttrar, 8 och 14 år,deklarera?
Creutzers 10 bästa tips
Läsarnas frågor till Maria Wetterstrand
Rödgröna har lagt grunden

Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Svensson, Allians fritt.S Mer intressant Loke Jens.O Badlands Hyena Mina Moderatakarameller Fridholm.net
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Follow me on Twitter

Inga kommentarer: