torsdag 5 mars 2009

Musiktjänsterna och en framtid


Som av en händelse så testar idg
8 stycken lagliga musiktjänster.

De sammanfattar det jag försökt få sagt i alla mina tidigare inlägg i ämnet. Deas slutsts blir "I det stora hela så saknar vi fortfarande en tjänst som är lika lättanvänd som de olagliga alternativen vilket känns mer eller mindre idiotiskt. Kom igen, ge oss som vill betala för vår digitala musik en bra butik!"

Återigen står slaget mellan lagligt och olagligt
som om gratis alternaiven inte existerade.Hur många vet att det finns 6,803,085,993 streamade "radio kanaler" på shoutcast? Skulle det inte räcka finns alla "vanliga radio kanaler på webben med. Alla "radio kanaler" på shoutcast kan du lyssna på igenom antingen Winamp eller xbmc.

Själv letar jag gärna musik på myspace eller youtube
som är helt gratis och helt lagligt. Det är kanon skoj och hitta något nytt på dessa ställen som man aldrig hört förut. Att det skulle finnas nån enda andledning att snika in sig på en betaltjänst som Spotify förstår jag inte? Vad ör något finns där som inte finns ändå? Men kanske är det jag som struntar i vad bandet heter och lyssnar på hur det låter och låter det bra tar jag reda på namnet. Ni andra kanske gör tvärtom tar reda på bra namn som ni sen lyssnar på? Personligen är jag för lat numer för att ladda ner massa saker som jag ändå inte använder.

Goldfinger - Free Me


Tillbaks till betaltjänsternas till korta kommande.
Jag är överygad om att såldes det bara musik där folk samlades på nätet. Så skulle det inte behövas några skydd eller betal streams. Kostade en låt kanske 2 spänn skulle jag hellre ladda ner den två gånger än att krångla med att få den från datorn till mobilen. Jag är också överygad om att betlningsviljan faktisk finns än. Även fast Ani organisationerna så som APB, IFPI och RIAA gjort allt för att förstöra betalningsviljan. Av samma anledning som folk köper CD utanför konserter så vill de också betala för deras musik på nätet.

Bara det fanns en naturlig plats att handla musiken.
Nu är inte webb utveckling eller ens program utveckling nåt jag kan men jag lovar att de som förstår att bygga ihop sånt. Säkert också vet var och hur man ska se till att sälja media. Om jag ska bli tvungen att klämma ur mig en ide så skulle det kanske vara ett program du har i daorn som gör att du kan hämta hem musik där den visar sig. Så när jag kommer till en web tidning så finns där ett antal nya låtar. Jag startar mitt program som gör det möjligt att hämta hem de låtar jag vill ha av de som web tidningen eller community sidan visar. Det var ett grovt försök att föklara. Finns sen såna ställen där det går att ta hem låtar överallt för rätt kostnad så är de flesta så bekväma att de kommer välja det alternativet före andra.

Aktuell media
Test: 8 lagliga musiktjänster.idg
10 musiktjänster vi minns.idg
Dataintrång hos Spotify.dn
Lösenordstjuvar hackade Spotify.hd
Lösenord till Spotify på vift efter hack.nytekn
Branschen räds inte pirater.svd
Max Peezay släpper låt på Pirate Bay.dn
Spotify hackat - lösenord på vift
Har du Spotify - byt lösenord
EXTRA VARNING
Varning för Facebook-mask.ab
Koobfacemasken är lurig. Den utger sig för att vara din vän på Facebook
och får dig att installera program. Gör inte det. Det är en trojan.
Bloggar
Inte så illa som det verkar, men jobbigt
Spotify säkerhetsproblem + Hash på KTH
Min andra blogg:
Va fean är Gratis för nåt?
Hellre upplyst än nedsläckt
Speltillverkarnas anpassning
APB IFPI RIAA ett HOAX?
Bloggar jag följer:
Ett hjärta rött, Alliansuppropet, Oscar.s, Arvid.F, Den Osynliga Patienten, Jan Rume´s Blogg, Svensson, BloggenBent Allians fritt.S Mer intressant Badlands Hyena
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Kul att det är intressant för några iaf.
Får spara dom bästa till sen.
Intresserade.
x.187.216.81.static.glk.siw.siwnet.net
x,216.187.201.
x.6.168.50.
x.6.168.50
x.50.6.102
xxx8h25o1esc1.dyn.tyfon.se
x.50.6.102
x.172.72.70
.63.208.25
hmmm

12 kommentarer:

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Aftonbladet måste gilla mig =o)

Anonym sa...

Inte så ofta nåt länkas därifrån....

Anonym sa...

Nja.. Vänte lite här nu. Du blandar och ger mellan "gratis" och "lagligt". Det har ju inget med varandra att göra.

Bland de 7 miljoner radiokanaler du hittat kan du ju räkna med att i runda slängar 100.0% av de som spelar musik gör det utan att betala för rättigheterna.

Musiken upplagd på Youtube är till minst lika stor del pirat som den på The Pirate Bay. Så att säga att det är lagligt är förstås helt bakvänt. Skivbolagen struntar förstås i om du olagligt lyssnar på musiken från TPB, Youtube eller Direct Connect, är det olagligt så är det.

christermagister sa...

Jag gillar Spotify och kör gratisvarianten än så länge. Jag upplever att utbudet är bra mycket bättre än på MySpace och ljudet mycket bättre än på YouTube. Den största fördelen är kanske att det är så lätt att skapa egna listor. Dessutom gillar jag funktionen med tips om liknande musik och att samlingsskivor där artisten medverkar visas i anslutning till artistens album, jag har hittat många nya låtar på de sätten!

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

.
Jag kan varken döma ut spotify eller de andra 8 betal musik siterna tänker inte göra det heller. Att det geni draget att erbjuda musik var man än hamnar på nätet och man bara behöver starta sitt prepaid program och hämta hem den låten man vill ha. Skulle vara bättre får läsarna avgöra. Jag vet vad jag tycker

Slyndrrich sa...

Sjalv gillar jag inte att bli "matad" med radiomusik, utan jag sitter ofta och laser wikipedia, bloggar eller andra siter som ger inspiration till band som jag sen lyssnar pa med Spotify, garna samtidigt som jag fortsatter forska om artisten. :)

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Såklart upp till dig att göra som du vill =o) Jag tänker inte berätta hur du ska bete dig när du lyssnar på musik. Faktiskt chockad över en så bra kommentar från dig händer inte ofta du. Inte ett ord rättande ens.
Frågan är inte vad enskilda personer ska göra utan om det är värt att offra integriteten till någras fördel som ändå inte gjort allt för att sälja nåt.
Men det kanske är överkurs?

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Mest synd om Aftonbladets läsare som inte får ta del av inlägget.

Anonym sa...

=o)-<--<

Anonym sa...

Som att utveckla en motor som går på vatten för att få ge bort den till olje schejkerna.

Anonym sa...

:-O oj oj.. måste bara nämna last.fm eftersom den tjänsten missats helt här.. regga, ta ner från last.fm/download och testa! En fullständigt lysande tjänst för oss som inte ger ören för toppliste-artisterna!

mvh vegrex

m00ns Hellre upplyst än nedsläckt sa...

Tror idg tar upp lastfm.
Varit där och sniffat hittade lite kul saker. Lastfm är kompatibel med Xbmc också har dock ingen aning om hur det funkar.